loading...
فوتبال انلاین
tanha بازدید : 305 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
رودگولیت در تاریخ اول سپتامبر سال 1962 در آمستردام هلند به دنیا آمد. مادرگولیت، ریا دیل هلندی و پدرش، جرج گولیت از سورینام بودند. پدر او در تیمملیفوتبال سورینام بازی می‌كرد.از آنجایی كه پدر او خانواده دیگری هم داشت، او نزد مادرو پدربزرگش زندگی می‌كرد. نام رسمی وی هم رود دیلاست. وقتی.......


منبع: همشهری آنلاین

زندگینامه:رود گولیت (1962-): 

   ....... 16 ساله بود و زمانی كه اولین قرارداد حرفه‌ای‌اش را امضاء كرد،نامشرا به رود گولیت تغییر داد، چون اعتقاد داشت كه این نام برای یك فوتبالیستبزرگ،بهتر به گوش می‌خورد. وی را به خاطر موهای فری و پرپشتش، لاله سیاهمی‌نامند.
فعالیت به عنوان بازیكن:

 رودگولیتاولین بازی ملی‌اش را اول سپتامبر سال 1981 در مقابل تیم ملیسوئیسبرایهلند انجام داد. وی در آن بازی به جای فرانك ریكارد- او هم اولین بازی‌اش را در تیم ملی انجام می‌داد- وارد زمین شد. گولیت درسال1986 كاپیتان تیم ملی هلند شد. تیم ملی هلند كه نتوانسته بود به جام جهانی 1986مكزیك راه پیداكند، قصد داشت تیم جدیدی را حول محور گولیت بسازد. ویدر سال 1987،‌ پس از قهرمانی با آیندهوون در لیگ فوتبال باشگاهی هلند، راهیآ.ث. میلان ایتالیا شد، تیمیكه هم‌وطنش،‌ ماركو فان باستن نیز در آن بود و یك سال بعد،فرانك ریكارد نیز به جمعشان اضافه شد. گولیتدر سال 1987 به عنوان برترین فوتبالیست اروپا و نیز بهترین بازیكن جهانانتخابشد. این انتخاب غیرمنتظره بود،‌ چراكه وی تا آن موقع هیچ موفقیت بین‌المللیبهدست نیاورده بود. او جایزه‌اش را به نلسون ماندلا،‌ كه آن زمان هنوز در زندانبود،تقدیم كرد.درتیم ملی هلند،‌ به همراه هم‌باشگاهی‌هایش، فان باستن و ریكارد، مثلث قدرتمندیراتشكیل داد كه با بازیكنانی مانند رونالد كومان و هانس فان بروكلن كامل می‌شد. این تیمتوانست موفقیت‌های دهه 70 را تكرار كند. در سال 1988،‌ نارنجی‌پوشان هلندباهدایت رینوس میشل در جام ملت‌های اروپا در آلمان،‌توانستند در دیدار فینال با دو گل بر تیم شوروی غلبه كردهو قهرمان اروپا شوند. در‌ آن بازی، گولیت گل اول هلند را زد.اینموفقیت در میلان كه شایدبهترین بازیكنان تاریخ خود را در اختیار داشت، ادامهپیدا كرد. ابتدا گولیت با این تیم میلانی، قهرمانباشگاه‌های ایتالیا شد و در سال 1989 قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به دستآورد.مانند یك سال پیش از آن، در فینال جام ملت‌های اروپا، گولیت و فان باستنگلزنانتیم بودند؛ هریك از آنها در پیروزی 4 بر 0 مقابل استه‌آوا بخارسترومانی،‌ دو گلبه ثمر رساندند. به دنبال این موفقیت، گولیت برای دومین بار به عنوان مرد سالجهان برگزیده شد. باتكرار قهرمانی باشگاه‌های اروپا در سال 1990، گولیت به قهرمانی باشگاه‌هایاروپاو نیز قهرمانی در جام ملت‌هایاروپا، پا بهجام جهانی1990 ایتالیاگذاشت. اما وی در آن جام جهانی چندان روی فرم مطلوب نبود و هلند در یكدیدار به یاد ماندنی در مرحله یك هشتم نهایی،‌ در مقابل آلمان 1 بر 2 شكستخورده و حذف شد. در جام ملت‌های 1992 اروپا در سوئد نیز،‌ هلنددر مرحله نیمه نهایی در مقابل دانمارك كه قهرمانآن دوره هم شد،‌ در ضربات پنالتی مغلوب، و از دور رقابت‌ها كنار رفت. گولیت،چند روز مانده به شروع جام جهانی 1994،‌ به علت اختلاف و مشاجره با دیكادووكات،‌سرمربی تیم ملی،‌ اردوی این تیم را ترك كرد و به فعالیتش در تیم ملی هلندخاتمهداد. پس از یك دوره فعالیت در باشگاه  ایتالیایی سمپدوریا جنوا، در سال 1995بهچلسی لندنپیوست. در سال 1996، در این تیم مربی شد. وی در سال 1998 به عنوان ‌ یكیاز درخشنده‌ترین بازیكنان تاریخ فوتبال هلند، پس از یوهان كرایف، از دنیایفوتبال به عنوان بازیكن كنار رفت. او نه تنها به عنوانفوتبالیست،‌ بلكه به عنوان یك مبارز ضد نژادپرستی هم فعالیت ‌كرده و نقشسیاسیمهمی را در این زمینه در هلند ایفا می‌كند.
فعالیت به عنوان مربی:
 
گولیتبا چلسی به عنوان جوان‌ترین مربی تاریخ فوتبال انگلیس،‌ قهرمانجام حذفی شد. وی در فصل 99/1998 هدایت نیوكاسل یونایتد را به عهده گرفت. ویدر فصل 05/2004 مربی فاینورد روتردام هلند بود. او پساز گذشت یك فصل و قرار گرفتن تیمش در رده چهارم جدول، با 25 امتیازاختلافنسبت به تیم آیندهوون كه قهرمان شد،‌ از این تیم كناره‌گیری كرد.اواز 8 نوامبر سال 2007 تا 11 آگوست 2008 نیز مربی تیم لس آنجلس گالكسیآمریكا بود. زندگی خصوصیرودگولیت تاكنون سه بار ازدواج كرده است: با اولین همسرش، ایوون دو وریس از سال1984 تا1991 زندگی كرد و از او دو دختر به نام‌های فلیسیتی و شارماین دارد. 1994باكریستینا پنزای ایتالیایی ازدواج كرد كه دو فرزند نیز به نام‌های كوئینسی و شیندارند.آنها در سال 2000 از یكدیگر جدا شدند. تنها یك ماه پس از آن،‌ با همسرفعلی‌اش،استله كرایف، برادرزاده یوهان كرایف ازدواج كرد. این دو نیز دو فرزند بهنام‌هایجوئل و ماكسیم دارند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 92
  • بازدید سال : 3,444
  • بازدید کلی : 36,076